Bygglet Guide
Bygglet är grunden till all vår fakturering, tidsregistrering och leverantörsfakturor.
För att vi ska få korrekta uppgifter för hur bolaget går så behöver man göra rätt från början i systemet då det kan vara svårt att justera i efterhand.
Vill du att kunden ska förse oss med uppgifter för projektregistrering? Be kunden fylla i detta formulär så registrerar Frida ett projekt i Bygglet.
Rutiner i Bygglet
Kund
Ska jobb göras för en kund som inte finns registrerad i Bygglet behöver du lägga till denna. Det går att göra via fliken Kunder, eller trycka på + i rullistan på kund i projektet.
Kräver kunden märkning på fakturor så lägger du till detta när du skapar kunden och döper märkningen efter kundens önskemål (ex. Arbetsorder eller Objektnr)
Projekt
Fast Pris
För fast-pris projekt ska det alltid finnas en offert som grund där du tydligt beskriver vad du och kunden kommit överens om. Offerten kopplas sedan till projektet och blir underlag vid fakturering. Ätor registreras separat genom att skapa ÄTA
Löpande
Löpande projekt lägger du upp som vanligt. Vid extra-arbeten kopplade till projektet som tillkommit i efterhand eller där man vill dela upp ett huvudprojekt i olika delar så skapar man underprojekt genom att högerklicka på huvudprojektet
Fakturering
Den 9-10:e varje månad kommer vi att fakturera samtliga pågående löpande projekt med upparbetat fram t.o.m. den första samma månad. Finns andra överrenskommelser är det viktigt att detta finns noterat under Anteckning på projektet.
Fastpris projekt faktureras när "Klar att fakturera" är markerad
Tidsregistrering
Alla ansvarar för att registrera sina timmar på rätt projekt. För att underlätta för både ue och anställda så ska projektnr finnas tydligt på arbetsplatsen. Mall hittar du här
Även arbetsledare behöver rapportera sin tid även om denna inte ska debiteras. Då skriver man 0 i rutan för Debiterade timmar och fyller enbart i tiden i Fast/Löpande. Detta för att få en verklig bild av kostnader kopplat till projektet.
Föregående vecka behöver vara korrekt ifyllt senast söndag samma vecka då den attesteras och låses måndag nästkommande vecka.
Personal
För arbetsledare:
Har man ett projekt där man kommer att vilja "reservera" specifik personal under en bestämd tid så gör man detta under fliken "Planering". Där väljer man anställd, projekt och tidsperiod. Detta underlättar för alla då man enkelt kan se om det finns ledig personal eller om man behöver styra om.
Leverantörsfakturor
Leverantörsfakturor ska alltid märkas med projektnr.
För att vi ska kunna betala fakturorna i tid krävs att dessa attesteras i tid, gärna löpande. Samtliga fakturor ska vara attesterade senast den 3:e nästkommande månad.
Felaktiga fakturor bestrids via mail med Frida på kopia. När detta är gjort tar Frida över tills ärendet är löst.
Godkända fakturor ska alltid exporteras till Fortnox.
Artiklar
Glöm inte att alltid lägga till servicebil när tid på ett projekt registreras. Detta med undantag för Mitthem och Riksbyggen. Deponi kan registreras i olika nivåer (se nedan). Även Eget Material kan registreras för förbrukningsmaterial man inte inhandlat till projektet. Verktyg som inte ingår som standard finns också att registrera som kostnad för kunden.
Artiklar:
100-300 Servicebil
400-500 Deponi 500 kr
401-1050 Deponi 1050 kr
402-1575 Deponi 1575 kr
310-575 Eget Material 575 kr
311-1475 Eget Material 1475 kr
306-150 Färg 150 kr
307-300 Färg 300 kr
308-475 Färg 475 kr
312-495 Färgspruta 495 kr
301-100 Fästmaterial 100 kr
302-200 Fästmaterial 200 kr
303-300 Fästmaterial 300 kr
304-400 Fästmaterial 400 kr
305-500 Fästmaterial 500 kr
312-115 Giraffslip 115 kr
600-1800 Leica Scanner 1800 kr
110-56 Milersättning 56 kr / Mil
100-450 Restid 300 kr / h
312-595 Spackelspruta 595 kr
Frågor kring inloggning
Frida, 070 096 77 67
Tekniska frågor
Bygglet Support